woensdag 18 september 2013

Stage aan de ambassade - internship at the embassy


For English, scroll down. 

Hei allemaal!


Een voorbeeld van mijn dagelijkse outfit :)

Ik zou wat gaan vertellen over waar ik sinds 3 weken 5 dagen in de week, van 09.00u – 17.00u mee bezig ben: inderdaad, mijn stage aan de Nederlandse ambassade. Details kan ik niet geven, maar wel denk ik een schets van wat ik zoal doe. De ambassade heeft slechts 11 medewerkers en die zijn niet allemaal altijd aanwezig, vanwege bijvoorbeeld een dienstreis. Het is een klein, maar gezellig en flexibel team dus. Mijn taken bestaan grotendeels uit het bijstaan van de economische afdeling / handelsaanvragen, binnenkort ook misschien de consulaire afdeling (met paspoortaanvragen enzo), daarnaast krijg ik tussendoor taken van andere afdelingen en als ik me zelf wil ontwikkelen in een bepaalde richting, dan word ik daar helemaal in vrijgelaten. Zoals mijn stagebegeleider me in het begin zei: “Je zal hier met meer kennis weggaan, dan dat je hier kwam, wat voor kennis dan ook.”

Maar, wat houden die taken in? Op de economische en handelsafdeling is het veelal vragen van Nederlandse en Noorse organisaties/bedrijven beantwoorden. Kunnen wij hun voorzien van een lijst met leveranciers, wat is de wetgeving omtrent dit of dat, etc. Soms zijn het pittige vragen, maar gelukkig krijg ik hulp en er is ook nog internet. Dus het blijkt dat ik die handigheid en kennis van het browsen en researchen op internet al heb, waarvan ik dacht dat die voor iedereen vanzelfsprekend was. Blijkt dus van niet, maar het betekent wel dat ik voor een deel al goed kan meedraaien. Op de consulaire afdeling heb ik nog maar een half dagje meegedraaid, waar ik onder andere heb geleerd hoe je voor een Nederlandse burger een nieuw paspoort kunt aanvragen. Daarnaast krijg ik ook andere uiteenlopende opdrachten. Gisteren bijvoorbeeld mocht ik naar een persconferentie van een politieke partij, waar ik moest noteren wat er gezegd werd en hoe de sprekers reageerden op vragen van de journalisten. Dit allemaal uittypen en doorgeven aan de ambassadeur. Dit was dus ook nieuw voor mij, want ik had het nog nooit gedaan! Wat mijn eigen ontwikkeling betreft, als ik iets interessants zie langskomen, ben ik vrij om daar iets mee te bedenken en toestemming te vragen. Dat betekent dat ik nu een aantal colleges aan de Universiteit van Oslo ga volgen over de Noorse samenleving (ja, met Marloes) en als ik bij een instelling een interessante lezing zie, mag ik daar ook misschien naartoe.

Kortom, ik heb het prima naar mijn zin op mijn stage! In plaats van dat ik word behandeld als een stagiair, behandelen ze me als een medewerker met een frisse blik op de opdrachten. Initiatief en eigen inbreng worden erg gewaardeerd, maar als ik iets niet goed begrijp, kan ik aan alle kanten hulp vragen. Ik hoop nog veel kanten van het ambassadewerk mee te mogen maken en dan zelf uitvinden wat ik leuk vind en waar ik goed in ben, zodat ik hopelijk wat gerichter mijn studie kan gaan vervolgen. 

De medewerkers van de ambassade!
V.l.n.r.: Stig Larsson (Algemene zaken), Annemieke Dijs (secretariaat en bedrijfsbureau), Astrid Jansen (Economie, Publieksdiplomatie en Cultuur), de ambassadeur Bea ten Tusscher, ikzelf, Harry de Wit (plaatsvervangend Chef de Poste), Astrid Man (Assistent Defensie Attaché), Marianne Maat-Foss (Algemene zaken), Froukje Volbeda (Consularie zaken). De Defensie Attaché Luitenant-Kolonel Peter Teeuw ontbreekt op deze foto. 

De ambassadeur Bea ten Tusscher en haar man.

Hei y'all! 

I was going to write a post about the thing I started 3 weeks ago, 5 days a week, from 9 am – 5 pm: indeed, my internship at the Dutch embassy. I can’t give any details, but I think I can manage to give a sketch of what my tasks are. The embassy has only 11 employees and not everyone is present every day, because of for example a business trip. So it is a small, but very pleasant and flexible team. My tasks are moreover supporting the Economy & Trade department, and soon also probably helping the Consultancy department (passports and so on). Next to that I get several assignments from other departments, and if I want to develop myself in a certain direction I am free to do that. Just as my internship-mentor said in the beginning: “You will leave this place with more knowledge than when you came here, it doesn't matter whatever kind of knowledge.”  

But, what are exactly those “tasks” and “assignments”? At the Economy & Trade department it is usually answering questions from Dutch and Norwegian organizations/companies. Can we provide them with a list of suppliers, what is the legislation in this or that, etc. Sometimes it can be challenging questions, but of course I get help and there is also internet. So it seems that I already possess the skill of browsing and researching the internet, of which I thought it was obvious everyone had themselves. So it seems not, which means I can help quite a lot on the embassy already. I only helped half a day on the Consular department, where I learned how to apply for a new passport for a Dutch citizen living in Norway (or Sweden). Next to that I get all kinds of other jobs. For example, yesterday I had to go to a press conference of a political party. I had to listen to and write down what was said and how the party reacted on questions from journalists, and report it to the ambassador. I had never done something like this before, so it was clearly new and quite interesting! What about my own development, if I see something interesting passing by (a lecture, an event or meeting) I am free to let my thoughts go around it and eventually ask permission to do it. So that means that I am following some lectures about Norwegian Life&Society at the University of Oslo now (yes, together with Marloes).

In short, I’m enjoying myself at the embassy! Instead of being treated as a trainee, they treat me as just a new colleague but with a fresh view on things. Initiative and own ideas are very well appreciated, but if there’s something I don’t understand, I can ask anyone for help. I hope to get to know more sides of working at an embassy, and then to find out what I like and what I’m good at. And hopefully, having a clearer view about how I want to continue my studies later back home.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten