donderdag 3 oktober 2013

Verkiezingen, Chinees eten, koninklijk bezoek en meer

Zal ik maar eens weer een update geven? Okee!
  • Zoals vorige keer geschreven, ben ik dus naar een heuse paddenstoelencursus geweest. Helaas was het niet echt een succes wat eetbare paddenstoelen betreft… Er zijn er gewoon weinig. Maar ik (nou ja, iemand anders van de cursus haha) heb wel “pot-pourri”paddenstoelen geplukt, die kon je drogen en ruiken naar anijs/lavendel. Best lekker! En het was weer mooi weer, natuurlijk.
  • Ik ben naar Oslo Kulturnatt geweest met Ayub uit Tanzania, en toen het parlement bezocht dat open was. De Nederlandse Tweede Kamer kan daar wat van leren, wat is dat een mooi gebouw zeg!
  • Er waren 9 september verkiezingen hier. Misschien hebben jullie het gelezen, maar de uitkomst: de nieuwe regering wordt Høyre (VVD) +  Fremmskrittspartiet (gematigde PVV). Hetzelfde als de vorige verkiezingen in Nederland. Ik ben benieuwd of dat goed gaat, het is de eerste keer in jaren dat Noorwegen een “rechtse” regering krijgt! (al let op: het hele Noorse politieke spectrum is al linkser dan in Nederland).
  • Ik ben een keertje met Lailai naar haar vader meegeweest om daar te eten. Die man werkt in een restaurant, en dat merk je! Ik heb veel soorten Chinees eten leren kennen: paling, kwal, iets met tofu, nog iets met ossenvlees, zeekomkommer, zwarte kip (dat bestaat!), pinda’s met zeewier (een aanrader!) en zeeslakken (geen aanrader). Heel interessant eten en we zaten ook enorm vol daarna.
  • Het is ondertussen ook hier herfst. Nog steeds maar weinig regen, maar wel koudere temperaturen, vooral ’s nachts (en nog zijn er koppige Noren die korte broeken blijven dragen) en de bomen worden heel mooi!
  • Daarnaast: Niet alle Noren zijn “koud”, een aantal moeten gewoon even ontdooien. Ik merk dat het nu bij de kickboksschool soms zelfs erg gezellig is omdat iedereen ontdooit. En als je mazzel hebt kom je zelfs nog een open Noor tegen, bijvoorbeeld afgelopen week een vrouw week die haar hondje uitliet en waar ik lekker mee ging kletsen.
  • Ik raak ondertussen redelijk ingewerkt bij de ambassade. Veel onderwerpen heb ik nog steeds geen kaas van gegeten, maar er komen ook onderwerpen langs waar ik goed mee aan de slag kan. Ook ben ik nu een aantal keer naar een presentatie/seminar geweest, waar het heel interessant is om achteraf met andere bedrijven en Noren te spreken en hun visie op, bijvoorbeeld, de Europese Unie te horen.
  • En afgelopen woensdag waren koning Willem-Alexander en Máxima in Oslo! Overdag moesten wij helaas op de ambassade blijven, terwijl Marloes samen met de dochter van een collega van me wel de koning en koningin heeft gezien, ik ben jaloers ;) Eind van de middag ben ik met wat collega’s naar het “uitzwaaien” van het koningspaar geweest, waar we Máxima in de auto zagen zitten :)
  • Ondertussen, ik heb routine, maar ik mis thuis ook niet meer echt. Ik zit wel op mijn plek hier in mijn appartementje midden in Oslo, eigenlijk. Maar, ik heb mijn ticket geboekt, 17 december kom ik weer naar Nederland, schrijf in je agenda ;)
  • Maaike (mijn zus) komt in november/december langs! Zij blijft een lang weekend en ik heb er echt heel veel zin in!
  • En volgend weekend zit ik in Stavanger, hopelijk ook Preikestolen! We gaan met een groep van 4 Duitsers, Marloes en ik. Ik kijk uit naar de mooie treinreis en de mooie wandeling naar Preikestolen, hopelijk hebben we dan ook goed weer.
  • Goed. En nu komen de foto’s. Enjoy! 
Paddenstoelen plukken - picking mushrooms
Paddenstoelen? Nee, bosbessen! - Mushrooms? No, blueberries!

Gewoon, mooie boom - Just, a pretty tree

Lailai's vaders kookkunsten - Lailai's dad the cook


Het toetje! - The dessert!

Mooi uitzicht op Oslofjorden vanaf Vippetangen - Nice view on the Oslo Fjord from Vippetangen

Wachten op het koningspaar bij het paleis (met mooie boom) - Waiting for the king and queens at the palace (with nice tree)

Bijna! Ze komen! - Almost, they're coming!

Dit zagen wij dus, het koningspaar zat achterin - This is what we saw, the king and queen were on the backseat


1 opmerking:

  1. Kan je, nu je een tijdje op de ambassade zit, het bestaan van trollen in Noorwegen bevestigen of ontkennen?

    http://www.youtube.com/watch?v=8jBuNMHzqmI

    BeantwoordenVerwijderen