donderdag 12 september 2013

Leven naast mijn stage

(English translation comes later this week)

Hallo allemaal!
Helaas dit keer ook nog geen stukje over mijn stage. Ik heb wel al een stukje klaarliggen, maar aangezien mijn stagebegeleider op vakantie is, kan ik het niet door hem laten doorlezen of ik het op m’n blog mag zetten. Dus maar een beetje over mijn “leven” hier buiten de stage om! Het leven gaat nu wel echt een stuk sneller, overdag stage (waar ik trouwens heel erg op m'n plek ben!), ’s avonds iets doen, en dan is er alweer zo een week voorbij. Ik bedoel, ik ben hier alweer bijna een maand!

Ik heb eindelijk wat routine gekregen, dat is wel heel fijn. Het is echt maar 10 minuten lopen naar mijn stage, dus ik hoef pas om kwart voor 9 weg, en ben om kwart over 5 weer thuis. Avondeten wisselen Lailai en ik een beetje af, áls we tegelijk thuis zijn, dan eten we vaak wel samen. Maar anders koken we over het algemeen voor onszelf. En dat gaat me prima af :) Ik haal goedkope groente op Grønland en heb nog niet iets heel smerigs gegeten dat ik zelf gemaakt had. ’s Avonds plan ik vaak wel iets, omdat ik niet gewoon op de bank wil zitten, daar word ik onrustig van. Dus 2 keer in de week ga ik naar kickboksen, waar er steeds meer mensen komen, die ook eigenlijk veel opener zijn dan de gemiddelde Noor. Dus dat is een fijne groep. Soms ga ik mee een Noorse film kijken aan de universiteit, of ik spreek wat af met een van de mensen die ik in Oslo ken om samen te koken ofzo. Zo heb ik onder andere alweer iemand gesproken die ik nog kende van mijn uitwisseling 4 jaar geleden, leuk om haar weer te spreken. In het weekend spreek ik vaak de andere uitwisselingsstudenten hier in Oslo. Zo ben ik 2 weken geleden weer met Marloes naar een vlooienmarkt geweest, waarvan er elk weekend echt gewoon een stuk of 5 gehouden worden. En wat GROOT zijn ze! Echt, van kasten tot matrassen, boeken, kleding, schaatsen en keukengerei. En lekker betaalbaar! Absoluut voor herhaling vatbaar. Ik ben vorige week zondag met Tram, een studente uit Rotterdam, naar “friluftslivets dag” geweest, de dag van het buitenleven. Allemaal activiteiten bij Sognsvann, met husky’s aaien, gratis bootje varen, gratis hotdogs bij kampvuur, en een heuse paddenstoelenpluktocht! Helaas waren er maar weinig paddenstoelen vanwege het zomerse weer dat hier zo lang aanhoudt. (Hah, Nederland, wij hebben nog steeds zon!) Zelf bessen en paddenstoelen plukken is in Noorwegen heel gebruikelijk, maar aangezien ik geen idee heb welke giftig zijn en welke niet… aanstaande zaterdag gaan we naar een wat uitgebreidere paddenstoelencursus :)

Afgelopen zondag met een Duitse uitwisselingsstudent een wandeling gemaakt in Oslo-Noord, mooi weer, mooi uitzicht, en af en toe wel klimmen. Voel ik me sportief met dat bergwandelen, word je links en rechts plotseling ingehaald door een Noor die daar eventjes aan het hardlopen is! Echt, niet normaal… Heel veel Noren zijn gericht op gezond leven en eten (je ziet ook bijna geen dikke Noren), maar sommigen slaan daar best in door. Al zal het nu ook wel komen door de marathon in Oslo binnenkort.

Daarnaast heb ik ook een heleboel andere Nederlanders in Oslo ontmoet! Er blijkt een heuse Nederlandse Club te zijn, die eens in de zoveel tijd borrelt. Een collega wees me erop en toen ben ik een keer meegeweest. Hoe is dat? Nou, zet de meest open en enthousiaste Nederlanders naast elkaar in een kroeg, en dat krijg je. Ik werd meteen aan iedereen voorgesteld en heb er lekker gekletst. Van veel Nederlanders hoorde ik dat ze moeite hadden met goede vrienden te maken met Noren, vooral in Oslo, dit duurt vaak heel lang. Dus echt, respect voor diegenen die permanent naar Noorwegen vertrekken!


Nou, ik zal nog maar een paar foto’s toevoegen, en dan hoop ik dat ik genoeg verteld heb om afgelopen 2 weken goed te maken haha. 

Tram (rechts) tijdens de paddenstoelentocht

Wat is Noorwegen toch mooi...

Ons karige eetbare resultaat van de paddenstoelentocht...
Wandelen met de Duitse Albrecht, prachtig weer, en het Oslofjord op de achtergrond!

Wij waren niet de enigen die wilden wandelen...

Nog even een paar mooie gebouwen
uit Oslo-west :)


1 opmerking:

  1. Stage lopen is altijd erg leuk vooral als je verder weg stage loopt kan je goed van de omgeving genieten.

    BeantwoordenVerwijderen