donderdag 29 augustus 2013

Bezoek uit Nederland!

Hei alle sammen!
Het is nu meer dan een week geleden sinds mijn laatste blog zie ik… niet dat ik plotseling minder mee heb gemaakt, maar ik had bezoek! Wim, een vriend van me, kwam me opzoeken in Oslo van donderdag tot en met maandag :) Dus wij hebben heerlijk de toerist uitgehangen!
Maar eerst was er woensdag nog, waar Marloes, ik en nog een paar uitwisselingsstudenten zijn geslaagd voor de Vikingtest. Wat is dat? Nou ja, een soort vervanging van de nieuwjaarsduik. Binnen een week na aankomst in Scandinavië moet je in een meer of fjord gezwommen hebben. Die uitdaging lieten we niet schieten natuurlijk.


En toen heb ik donderdagochtend Wim dus opgehaald vanaf Oslo centraal. Hij sliep dit weekend gewoon hier op de bank, trouwens. Ging prima geloof ik. Het hele weekend hebben we vooral veel rondgelopen (het was korte-broekenweer), veel bekeken, veel bezocht en veel gekletst en het gezellig gemaakt natuurlijk. Wim vond alles in Oslo even mooi geloof ik. Een aantal dingen hebben we samen gedaan met Marloes en Bobby, zij waren ook nog steeds de toeristje aan het spelen. Donderdag hebben Wim en ik vooral in het centrum gewandeld, Akershuisvestiging bekeken, het Parlement (Stortinget) en Paleis gezien, de straatjes gezien en de Dom van Oslo, en wafels gegeten omdat het Wims verjaardag was. En omdat het gewoon lekker is, natuurlijk. Zaterdag eerst naar Vigelandsparken (met sculpturen) en daarna met Marloes en Bobby naar Holmenkollen gegaan, een enorme skischans met prachtig uitzicht over heel Oslo. Wim wilde ook graag Sognsvannet zien (de plaats van de bbq en van de Vikingtest) dus daar zijn we ’s avonds gaan bbq’en. Zondag zijn Wim en ik wezen “eilandhoppen”: in Oslo fjord heb je een aantal eilandjes die goed met een ferry te bereiken zijn. Op Hovedøya hebben we onder andere een heel mooie kloosterruïne bezocht. Echt, dan ga je een stedentripje doen, en waar kom je terecht: natuur. Natuurlijk. Maar wel heel mooi! Het hele weekend heeft Wim zo een beetje het eten betaald, hij heeft Lailai en mij ook zondagavond uit eten genomen. In Oslo, dus. Maar dankjewel Wim! Ik weet in ieder geval dat ik dit zelf niet vaak ga doen, zo duur! Uitgaan ook, een halve liter bier was 9 euro… maar de toegang van het optreden was gratis, dat dan wel. Maandag ging Wim helaas weer naar huis. Kortom, een volgepropt weekend, maar wel heel gezellig! Hieronder zal ik nog een paar foto’s plaatsen voor een sfeerimpressie.

Misschien lees je dit en denk je, wat met vrijdag? Ik kreeg een uitnodiging van de Nederlandse ambassade (mijn stageplaats) of ik mee wilde naar de kennismakingsdag. Op vrijdag dus, toen Wim er was. Maar ik wilde het niet missen en Wim kon gelukkig een dagje mee met Marloes en Bobby. Ik had al met een paar collega’s van de ambassade kennis gemaakt de eerste dag, maar nu was de rest er ook. Leuke ploeg, echt, ze namen mij meteen mee als zijnde collega en stelden allemaal vragen. Ik kreeg meteen zin om er dinsdag te beginnen. Ondertussen “werk” ik er nu 3 dagen, maar hierover plaats ik een andere keer een berichtje.

Wim met wafels

The National Theatre

Guards at Akershus Fortress

View over Oslo from Holmenkollen Ski Jump

Wim and me upon Holmenkollen

The Ski Jump!

"Old" Oslo, really... there are new buildings on it

Het klooster / The monastery on Hovedøya

Wim throwing stones at Hovedøya

Ehm, Oslo = strand en verbranden? Ja dus. Oslo = beach and getting sunburned? Yes it was.

Wim, ik en Lailai in het restaurant

It’s been a week ago since my last blog, I see now… It’s not that I haven’t done anything interesting, it’s the opposite: I had a visitor! Wim, a friend of mine, visited me in Oslo from Thursday until Monday. So we have been playing “tourist” a whole weekend long.
But first there was Wednesday, the day that Marloes, me and some more exchange students passed the Viking Test. What’s that? Well, some kind of replacement of the Dutch “new years dive”. The Test is that you have to swim in a fjord or lake within a week of your arrival in Scandinavia. We couldn’t miss that challenge, of course.
And then I picked up Wim from Oslo Central Station at Thursday morning. He just stayed in our apartment and slept on the couch. That worked out well for him, I guess. The biggest part of the weekend we walked around a lot (it was really nice weather), we saw and visited many places, chatted a lot and of course we had a good time. I think Wim thought everything in Oslo was just as pretty, haha. Some activities we did together with Marloes and Bobby, they too were still “playing tourist”. Thursday Wim and I walked around in the centre, visited Akershus Fortress, saw the Parliament (Stortinget) and the Palace, wandered through the streets and Oslo’s Dom church, and we ate Norwegian waffles because it was Wim’s birthday. Congratulations! And because waffles are just jummy, of course. On Saturday we first visited Vigelandsparken (with sculptures) and then we met Marloes and Bobby to go to Holmenkollen, a huge ski jump with a beautiful view over whole Oslo. Wim also wished to see Sognsvannet (the place of the barbeque and the Viking Test) so we went barbequeing there in the evening. Sunday Wim and I went “island-hopping”: in Oslo fjord there are some islands that you can reach easily with a ferry. On Hovedøya for example we visited the pretty remains of a monastery. Really, you go on a city-trip, and where do you end up: nature. But it was beautiful! Wim has been spending the food almost the whole weekend, he even took us out for dinner on Sunday evening. In Oslo, think about that. Thank you so much, Wim! But I know I’m not going to that too often myself, so expensive! Going out was expensive too, half a liter beer was 9 euro… but the entrance of the club was free. Monday Wim went home again. A summary: a busy weekend, but fun!
Maybe you read this and you think, what happened with Friday? Well, I got an invitation from the Dutch embassy (where I do my internship) if I wanted to join the group on their getting-to-know-each-other outing. On Friday, while Wim was here. But I didn’t want to miss it and thankfully Wim could join Marloes and Bobby for a day. I already met some of the colleagues of the embassy my first day here, but now everyone was there. A nice group of people, they really welcomed me as being one of them and were very interested. I really looked forward to starting there Tuesday. So now I “work” there for three days already, but I’ll write another blog post about that soon.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten